Błędy gramatyczne

Błędami gramatycznymi nazywamy różnego rodzaju nieświadome odstępstwa od obowiązującej w języku polskim normy gramatycznej. Błędy te są zaliczane do błędów wewnątrzjęzykowych (systemowych), które zaburzają komunikację językową.

 

Rodzaje błędów gramatycznych

Błędy gramatyczne dzielimy na dwie podstawowe grupy:

  • błędy fleksyjne - związane z nieprawidłową odmianą wyrazów, powstają wtedy, gdy nie umiemy odmieniać wyrazów lub robimy to w niewłaściwy sposób;

  • błędy składniowe - związane z tworzeniem nieprawidłowej konstrukcji zdania bądź stosowaniem w nim niepoprawnego szyku.


Charakterystyka błędów gramatycznych

Błędy fleksyjne mogą polegać na:

  • wyborze niewłaściwej końcówki deklinacyjnej, np. Nie umyłam samochoda zamiast: Nie umyłam samochodu;

  • wyborze niewłaściwego tematu fleksyjnego, np. Przypatrz się tej gwiaździe zamiast: Przypatrz się tej gwieździe;

  • niewłaściwym stopniowaniu przymiotników, np. dobry, dobrzejszy, najdobrzejszy zamiast: dobry, lepszy, najlepszy;

  • wyborze błędnego rodzaju rzeczownika, np. Ta pomarańcz lub Ten pomarańcz zamiast: Ta pomarańcza;

  • niepoprawnej odmianie czasownika, np. Czy ty naprawdę nie umisz tego zrobić? zamiast: Czy ty naprawdę nie umiesz tego zrobić?;

  • wyborze niewłaściwej postaci wyrazu, np. brzytew zamiast: brzytwa;

  • nieodmienianiu wyrazów posiadających swój wrzozec odmiany, np. Uwielbiam książki Aleksandra Fredro zamiast: Uwielbiam książki Aleksandra Fredry;

  • odmienianiu wyrazów nieposiadających swojego wzorca odmiany, np. Poproszę dwa awokada zamiast: Poproszę dwa awokado.

Błędy składniowe to z kolei:

  • naruszenia w związku zgody, np. Młodzież skandowali hasła poparcia dla rządu zamiast: Młodzież skandowała hasła poparcia dla rządu;

  • naruszenia w związku rządu, np. Zawsze staram się używać dobrą szminkę zamiast: Zawsze staram się używać dobrej szminki;

  • niewłaściwe zastosowania imiesłowowego równoważnika zdania, które polegają na braku tożsamości podmiotów, np. Czytając takie smutne historie, łzy same napływają do oczu;

  • użycie niewłaściwej formy liczebnika lub połączeń liczebnikowo-rzeczownikowych, np. Czekałam na ciebie półtora doby zamiast: Czekałam na ciebie półtorej doby;

  • zbędne zapożyczenia składniowe (kalki obcych konstrukcji, które nie powinny być używane w języku polskim), np. To wydaje się być bardzo ciekawe zamiast: To wydaje się bardzo ciekawe;

  • błędne użycie przyimka lub wyrażenia przyimkowego, np. Chłopiec pracował na sadzie zamiast: Chłopiec pracował w sadzie;

  • błędy w szyku zdania (tutaj może dochodzić do wielu naruszeń), np. Wszyscy w domu siedzą zamiast: Wszyscy siedzą w domu (nieprawidłowe umiejscowienie okolicznika); Wtedy słuchałem dużo muzyki też zamiast: Wtedy też słuchałem dużo muzyki (błędne umiejscowienie modulanta) itp.

Komentarze

~ mleko
11/14/23, 3:26 PM
nudne to ale ok nie miałam jeszcze tego bo chodzę do 4 klasy w 2023-2024r
~ Ikado
2/21/22, 9:48 PM
Według mnie większość tych zdań jest poprawne bo nawet na języku polskim ich używamy xD
~ Pogromcapiczek
9/30/20, 7:32 AM
Michu, wydaje mi się, że nie jest to poprawna forma, chyba że Marek już nie żyje gdy to mówimy, to wtedy "wydawał się być" xD
~ luzak7
4/20/20, 12:13 PM
czy to jest well
~ Michu
6/20/19, 12:17 PM
Sądziłem, że forma "Marek wydawał się być spokojnym chłopcem" jest poprawną. To nie błąd?
~ Kruszel
5/24/19, 8:34 PM
no no mnie tak nie uczono w szkołach (: :o
~ Mirka
2/8/19, 11:27 AM
jak prawidłowo powiedzieć: dodać tyle aby nie zmniejszyło kubatury czy kubaturę pokoju
~ Infidel
2/1/19, 10:58 AM
Hehe uśmiałem się czytając przykłady :D