Jak napisać opinię

Opinia jest rodzajem oceny określonej osoby, jej działań, aktywności i umiejętności. Zawiera zarówno charakterystykę i opis danej osoby, jak i subiektywne zdanie na jej temat. Podczas pisania opinii pamiętaj, że ocena nie musi być wyłącznie pozytywna.

 

Co to jest opinia?

Opinia to forma wypowiedzi, której celem jest ocena określonej osoby. Można wystawić ją pracownikowi, uczniowi, studentowi itd.

Opinia może zawierać ocenę pozytywną lub negatywną.

 

Jak napisać opinię?

W pisaniu opinii ważne jest, aby wyrazić swoje subiektywne zdanie na temat danej osoby, ale jednocześnie poprzeć ocenę konkretnymi przykładami.

Wskazówki:

  • Przemyśl dobrze treść opinii.
  • Pamiętaj o zawarciu wszystkich niezbędnych informacji.
  • Wskaż cel opinii.
  • Pamiętaj, że opinia nie musi być wyłącznie pozytywna.
  • Pisz konkretnie, zrozumiale i rzeczowo.
  • Dbaj o poprawność językową.

 

Schemat opinii

Opinia powinna zawierać następujące elementy:

  • miejscowość i data

Oznaczenie miejscowości i datę umieszczamy w prawym górnym rogu. Po nazwie miejscowości powinna znaleźć się aktualna data, którą piszemy po przecinku, np. Poznań, 1 kwietnia 2020 r.

  • dane nadawcy

Dane nadawcy, czyli osoby wystawiającej opinię lub instytucji, firmy czy organu, umieść po lewej stronie poniżej miejscowości i daty.

  • nagłówek

Nagłówek, zwykle o treści „Opinia”, napisz na środku.

  • treść opinii

Na początku przedstaw osobę, której opinia dotyczy. Podaj podstawowe dane, takie jak imię i nazwisko. Określ również związek z tą osobą (kim jest dla ciebie? To pracownik/uczeń/student itp.)

Opisz osobę opiniowaną, jej działalność, zachowanie, aktywność, kompetencje, umiejętności, osiągnięcia, sukcesy - w zależności od rodzaju opinii.

Wystaw swoją ocenę.

  • cel opinii

Określ cel i powód wystawienia opinii.

  • podpis

Podpisz się pod opinią imieniem i nazwiskiem.

Komentarze