Podanie o pracę jest pismem skierowanym do określonego adresata. To wyraz woli podjęcia pracy u wybranego pracodawcy, kiedy ten nie prowadzi rekrutacji. Podczas pisania podania o pracę pamiętaj, żeby jego treść była zrozumiała, rzeczowa i zwięzła.
Co to jest podanie o pracę?
Podanie o pracę to forma wypowiedzi, której celem jest prezentacja własnej osoby i wyrażenie woli podjęcia pracy u określonego pracodawcy.
Podanie o pracę pisze się, kiedy pracodawca nie prowadzi obecnie rekrutacji (w odróżnieniu od listu motywacyjnego, który wysyła się w odpowiedzi na ofertę pracy).
Jak napisać podanie o pracę?
Ostateczna postać podania o pracę zależy od wielu czynników, takich jak: stanowisko, o które się ubiegamy, doświadczenie zawodowe, wykształcenie, kwalifikacje itd. Niemniej jednak ogólny schemat podania o pracę zakłada wyrażenie prośby oraz jej uzasadnienie, co sprowadza się do wskazanie stanowiska, które nas interesuje, oraz przedstawienie swojej kandydatury pod tym kątem.
Wskazówki:
1. Dobrze przemyśl treść podania o pracę.
2. Pisz konkretnie, rzeczowo i zrozumiale.
3. Wyraź swoją motywację do podjęcia pracy w danym miejscu.
4. Pisz sugestywnie, zaciekaw pracodawcę, zrób dobre pierwsze wrażenie.
5. Nie próbuj kłamać – wszelkie nieścisłości prędzej czy później wyjdą na jaw.
6. Zwróć uwagę na układ graficzny tekstu – postaraj się, żeby był jasny i czytelny.
7. Dziel tekst na akapity.
8. Zwróć uwagę na długość tekstu – podanie o pracę nie powinno być zbyt długie i rozwlekłe.
9. Dbaj o poprawność językową.
Schemat podania o pracę
Podanie o pracę zawiera następujące elementy:
- miejscowość i data
Oznaczenie miejscowości i datę umieść w prawym górnym rogu. Po nazwie miejscowości powinna znaleźć się aktualna data, którą pisze się po przecinku, np. Poznań, 1 kwietnia 2020 r.
- dane nadawcy
Dane nadawcy (dane składającego podanie o pracę), tj. imię, nazwisko, adres, numer telefonu i adres e-mail, umieść po lewej stronie poniżej miejscowości i daty.
- dane odbiorcy
Dane odbiorcy (dane pracodawcy) umieść po prawej stronie poniżej danych nadawcy.
- nagłówek
Nagłówek (o treści „Podanie o pracę”) umieść na środku.
- treść podania o pracę
W treści podania o pracę wskaż, jakie stanowisko cię interesuje.
Napisz, dlaczego jesteś dobrym kandydatem, żeby je objąć. Odwołaj się do swojego doświadczenia zawodowego, wykształcenia, umiejętności, kompetencji, predyspozycji, odbytych kursów i szkoleń itp.
Wyraź chęć uczestnictwa w rozmowie kwalifikacyjnej i gotowość do podjęcia pracy.
Zawrzyj również informację o załącznikach (zwykle to CV).
- zwrot grzecznościowy
Zakończ podanie zwrotem grzecznościowym, np. Z poważaniem, Łączę wyrazy szacunku.
- podpis
Pod podaniem należy podpisać się imieniem i nazwiskiem.
Komentarze