Skarga jest rodzajem tekstu mającym na celu wskazanie zaniedbania lub nieprawidłowego wykonania zadania. W treści skargi domagamy się naprawy doznanej szkody, szerzej – interwencji. Podczas pisania skargi pamiętaj, żeby precyzyjnie opisać swoje zarzuty i dokładnie określić oczekiwania.
Co to jest skarga?
Skarga to forma wypowiedzi, której celem jest przekazanie informacji o czymś, co zostało uznane za krzywdzące lub niewłaściwe, oraz wyrażenie prośby o interwencję w tej sprawie.
Skarga jest pismem kierowanym do określonego adresata (zwykle do instytucji lub urzędu) w konkretnej sprawie.
Jak napisać skargę?
Najbardziej istotne podczas pisania skargi jest podanie szczegółowych informacji na temat jej przedmiotu, dokładne wskazanie swoich oczekiwań oraz ich uzasadnienie.
Wskazówki:
1. Pisz zrozumiale, rzeczowo i konkretnie.
2. Zastanów się dobrze nad adresatem skargi – pismo powinno trafić do właściwej osoby, organu lub instytycji.
3. Wskaż dokładnie przedmiot skargi i wszelkie nieprawidłowości, których dotyczy.
4. Określ precyzyjnie i opisz dokładnie swoje zarzuty oraz żądania i oczekiwania.
5. Jeśli dołączasz do skargi jakąś dokumentację, to zrób dokłądną listę załączników.
6. Dbaj o poprawność i grzeczność językową.
Schemat skargi
Skarga powinna zawierać następujące elementy:
- miejscowość i datę
Oznaczenie miejscowości i datę umieszczamy w prawym górnym rogu. Po nazwie miejscowości powinna znaleźć się aktualna data, którą piszemy po przecinku.
- dane nadawcy
Dane nadawcy, czyli osoby składającej skargę (imię, nazwisko, adres, niekiedy również numer telefonu i adres e-mail), umieszczamy po lewej stronie poniżej miejscowości i daty.
- dane odbiorcy
Dane odbiorcy (osoba, organ lub instytucja) umieszczamy po prawej stronie poniżej danych nadawcy.
- nagłówek
Nagłówek, zwykle o treści „Skarga”, umieszczamy na środku.
- wstęp
Na początku skargi zamieszczamy formułę wstępną, to zwykle treść w rodzaju: Zwracam się z prośbą o, Wnoszę skargę na itp.
- treść skargi
W treści skargi określ i nazwij przedmiot skargi, osobę odpowiedzialną i okoliczności.
To tu jest również miejsce na prezentację swoich oczekiwań i żądań oraz prośbę o interwencję.
- końcowy zwrot grzecznościowy
Skargę zakończ zwrotem grzecznościowym, np. Z wyrazami szacunku, Z poważaniem.
- podpis
Pod skargą podpisz się imieniem i nazwiskiem.
- informacja o załącznikach
Jeśli wraz ze skargą przesyłasz załączniki, zrób ich listę.
Komentarze