Wywiad jest tekstem mającym formę pytań i odpowiedzi. To wynik przeprowadzonej rozmowy, zwykle ze znaną osobą. Podczas pisania wywiadu pamiętaj, że nie jesteś autorem odpowiedzi, więc nie możesz zmieniać ich treści i sensu. Zadbaj o sensowny porządek pytań.
Co to jest wywiad?
Wywiad to treść rozmowy, którą podaje się do wiadomości publicznej (za pośrednictwem prasy, radia, telewizji, Internetu). Ma postać pytań i odpowiedzi i zwykle koncentruje się wokół jednego tematu.
Wywiad przeprowadza się zazwyczaj ze znaną z jakichś powodów lub znaczącą ze względu na coś osobą.
Jak napisać wywiad?
Praca nad wywiadem to proces złożony i kilkuetapowy. Należy go rozpocząć od napisania pytań, które wykorzystuje się podczas przeprowadzania wywiadu, a dopiero potem następuje opracowanie i redakcja jego właściwej treści.
Wskazówki:
1. Określ dokładnie cel i temat wywiadu.
2. Pamiętaj, że ważna jest kolejność i układ pytań (od prostych do bardziej złożonych itp.) - ich porządek wyznacza kierunek rozmowy.
3. Zadbaj o to, żeby pytania były ciekawe i niebanalne. Zadawaj również pytania pomocnicze.
4. Przygotuj się do przeprowadzenia wywiadu – zapoznaj się z sylwetką rozmówcy i sprawami, które będziesz poruszać.
5. Pamiętaj, że po opracowaniu treści wywiadu należy go przedstawić osobie, z którą był przeprowadzany, do autoryzacji.
6. Nie zapominaj, że nie jesteś autorem części wywiadu.
7. Dbaj o poprawność i grzeczność językową.
Schemat wywiadu
Wywiad zawiera zwykle następujące elementy:
- tytuł
Tytuł powinien zaciekawić i zaintrygować czytelnika. Niekiedy to wybrany cytat z rozmowy.
- treść rozmowy
Treść rozmowy prezentuje się jako ciąg pytań i odpowiedzi. Niekiedy w jakiś sposób wyróżnia się kluczowe fragmenty (np. przez pogrubienie czcionki).
- zakończenie
Na koniec dziękujemy za rozmowę i uwagę. Niekiedy to również miejsce na krótkie podsumowanie rozmowy.
Komentarze