Zawiadomienie jest krótkim tekstem adresowanym do określonego odbiorcy. Jego cel to przekazanie informacji. Podczas pisania zawiadomienia pamiętaj, żeby twój przekaz był jasny i zrozumiały. Nie zapomnij o zawarciu wszystkich najważniejszych informacji.
Co to jest zawiadomienie?
Zawiadomienie to forma wypowiedzi, której celem jest przekazanie informacji. Jest tekstem oficjalnym zawiadamiającym kogoś o czymś.
Pisze się je z różnych powodów (to np. zawiadomienie o ślubie czy pogrzebie, ale także zawiadomienie o wstrzymanej dostawie prądu, remoncie jezdni itp.).
Zawiadomienie może mieć charakter prywatny lub oficjalny. Jego odbiorcą jest często grupa osób.
Jak napisać zawiadomienie?
W pisaniu zawiadomienia najważniejsze jest podanie konkretnych i istotnych informacji dotyczących jego przedmiotu. Równie ważny jest rzeczowy i zrozumiały dla odbiorców język.
Wskazówki:
1. Pisz krótko, zwięźle, zrozumiale i rzeczowo.
2. Pamiętaj, żeby w treści zawiadomienia zawrzeć wszystkie ważne informacje – napisz, do kogo kierowane jest zawiadomienie, kto jest jego nadawcą, czego dotyczy, określ czas i miejsce.
3. Zawiadomienie można rozpocząć zwrotem grzecznościowym (np. Szanowni Państwo) albo nagłówkiem (o treści „Zawiadomienie”).
4. Dbaj o poprawność językową.
Schemat zawiadomienia
Zawiadomienie powinno zawierać następujące elementy:
- informacja o odbiorcy
Napisz, kogo dotyczy zawiadomienie, to jedna osoba lub określona grupa ludzi.
- informacja o przedmiocie zawiadomienia
Napisz, czego dotyczy zawiadomienie – co ma się wydarzyć/nastąpić, co się dzieje itp.
- informacja o czasie i miejscu
Określ czas (kiedy ma się coś wydarzyć, kiedy się wydarzyło, jak długo będzie trwało itp.) oraz miejsce (gdzie ma się odbyć wydarzenie, jakiego miejsca zawiadomienie dotyczy itp.).
- informacja o nadawcy
Napisz, kto jest nadawcą zawiadomienia (kto zawiadamia).
Komentarze